Vrijheid,
Op ieder zelf gekozen tijdstip,
Mag je gaan waar jij heen wilt.
Of rusten daar waar je graag bent.

icon Home

Op een dag

Op een dag zullen we het maken:
het vaderland van onze dromen

van de gevangenis
een ziekenhuis maken
van het verbanningsoord
een universiteit maken
van de gevangenen
werkende mannen en vrouwen maken

in plaats van angst en pijn
zullen liederen klinken
in plaats van dodelijke kogels
zullen mussen vliegen,
zweven boven een fontein
en spelen
met de kinderen van de kleuterschool

(anoniem, Soedan)

Amnesty International
werkgroep 399
Regio Oldambt

logo CBF

Disclaimer & Copyright Note

Jaarverslag 2020 van de Werkgroep Amnesty Oldambt (groep 399)

Door de corona crisis hebben helaas veel geplande activiteiten van Amnesty werkgroep Oldambt geen doorgang kunnen vinden. Dat betekent niet dat we stil hebben gezeten. Op 9 maart begon onze collecteweek en wapperden onze vlaggen in Winschoten en Scheemda. In juni hebben we alle gemeenteraadsleden een brief gestuurd, waarin we hen het verzoek hebben gedaan er met een motie voor te zorgen dat de gemeente zich zou aansluiten bij de toen al 130 "bereidwillige gemeenten". Gemeenten die er bij de overheid op aandringen de 500 vluchtelingenkinderen in Nederland op te nemen, zoals in Europees verband is afgesproken.
De gemeente Oldambt heeft inderdaad in juli een motie hierover aangenomen en zich bij deze gemeenten aangesloten.

Op 12 september hebben we het standpunt van Amnesty over de zorgwekkende situatie in het vluchtelingenkamp Moria op het Griekse eiland Lesbos mogen toelichten in een radio-uitzending van RTV-go.

Rondom de dag van de rechten van de mens, 10 december, vroegen we speciale aandacht voor de Belarussische oppositieleider Maryia Kalesnikava.
Op: www.amnesty.nl/Maryia kunt u nog steeds de petitie tekenen.